top of page

​年會2008

2008心靈醫治年會

年會目的:

1. 探討信仰與心理學的整合,以及如何面對在實踐信仰化心理學中的危機。

2. 探討心靈醫治的神學概念,以及如何在教會群體中實踐。

3. 提供交流平台讓不同的心靈醫治者彼此配搭服侍,包括基督徒專業輔導員、心理治療師、祈禱醫治者、屬靈操練者等等。

4. 探討如何幫助有需要的家庭經歷神的醫治,家人關係得以更新改變。

 

Purpose:

1. To explore the integration of psychology and Christianity as well as bearing in mind the danger of implementing this integration.

2. To explore the theology of healing and how to implement this in the church community.

3. To provide a platform for Christian counsellors, therapists, workers in the healing ministry to explore the integration of Christian faith and psychology and how to work together in unity.

4. To develop strategies and be united in helping families in crises.

 

《溶化心靈冰室 Softening the hardened heart》

 

主題:從破碎到醫治 從寬恕到合一 From Brokenness to Healing. From Forgiveness to Unity

 

主怎樣饒恕了你們,你們也要怎樣饒恕人(歌羅西書3章13節)

 

Theme:Being gentle to one another and having forgiveness for one another, if anyone has done wrong to his brother, even as the Lord had forgiveness for you.(Colossians 3:13)

 

主題理念:

面對香港家庭暴力的問題,人與人關係的疏離和仇恨,情緒病的普通化,饒恕是一切問題的出路,治癒心靈創傷的良藥。饒恕在中國文化較為陌生,而在基督教文化卻是古老的信息。因此,我們希望透過整全心靈醫治年會從聖經及心理學去探討饒恕這個議題:更深理解饒恕的困難以及如何透過基督寬恕的大愛,可以溶化心靈的冰室,醫治破碎的心靈,釋放心靈的苦毒,重整過去的傷痛及活出豐盛的生命。

As we are constantly faced with increasing issues in domestic violence within Hong Kong’s families, conflicts, distancing and hatred in relationships, and the increasing rate in depression and anxiety disorders, forgiveness is the way out to relieve us of these problems. The concept of forgiveness is less familiar in the Chinese culture, yet it has been a core message in Christianity. Therefore, this conference is intended to explore the issue of forgiveness from the Bible and psychology perspectives, to gain a deeper understanding of the difficulties in forgiveness; through the forgiving love of Christ, how the hardened hearts can be softened, broken hearts healed, bitterness released, and grieves of the past restructured so one can live an abundant life.

 

葛琳卡博士

拉法基金會總幹事

Dr. Katherine KOT

Rapha Foundation Ltd Founder

 

 

透過人生熱線,我們接觸到數以萬計的痛苦心靈,他們曾受傷害,往往被憤怒纏繞着,得不到釋放。

饒恕雖然是老生常談的事,但它卻是愛的鑰匙,解開我們心靈的捆鎖,讓我們經歷人生的突破!

Through ‘Life Hotline’, we have encountered thousands of wounded souls, people who had been badly hurt and constrained by anger. Although forgiveness is almost a mere platitude, it is the key of love to unlocking the bondage in our hearts and to experience a breakthrough in our lives!

張佩瓊小姐

人生熱線專業輔導顧問

Ms. Hannah Chang

Life Hotline Professional Counselling Consultant

 

對象:

輔導/心理學教授及學生、教牧同工、長執領袖、家長、教師、社工、輔導員、團契導師、小組長、所有分擔牧養及教導職事者、情緒困擾人士關顧者

Audience: Counsellors/ Psychology professors and students, pastors, deacons, teachers, social workers, fellowship leaders, people in caring ministry.

 

 

講座

 

講座費用全免 歡迎自由奉獻

Admission free of charge Offerings are welcomed

講座地點:香港浸會大學大學會堂(九龍九龍塘窩打老道224號)

 

第一講 2008年9月13日 10:00am – 1:00pm (08CC01)

饒恕難在II-從心理動力學、認知行為學、完形治療學去探討饒恕的困難

講員:陳寶安博士(輔導心理學家、香港輔導專業協會副會長)

講員:湯國鈞博士 ( 基督教聯合醫院臨床心理學家 聯合情緒健康教育中心主席)

講員:葛琳卡博士 (臨床心理學家、拉法基金會義務總幹事)

 

第二講 2008年9月13日 7:30pm –10:00pm (08CC02)

從聖經看家庭關係的醫治

A Biblical Model of Healing Relationships: Covenant, Grace, Empowerment & Intimacy (附設中文翻譯)

Speakers:Drs. Judy (Ed.D) and Jack Balswick (PhD) (Senior Professor Fuller Theological Seminary)

Prayer Leader:陳歐陽桂芬女士(以勒基金總幹事)

 

第三講 2008年9月14日 2:30pm – 5:30pm (08CC03)

從禱告、靈修神學、屬靈爭戰及臨床心理學探討寛恕的歷程

主持:葛琳卡博士 (臨床心理學家、拉法基金會義務總幹事)

講員:陳歐陽桂芬女士(以勒基金總幹事)

講員:李耀全博士(香港中文大學崇基學院神學院教牧事工部副主任)

講員:康貴華醫生(基督徒精神科專科醫師、新造的人協會主席)

講員:陳國平博士(臨床心理學博士、家庭及婚姻研究博士)

 

第四講 2008年9月15日 10:00am – 1:00pm (08CC04)

如何實踐教會中彼此饒恕

主持:葛琳卡博士 (臨床心理學家、拉法基金會總幹事)

講員:曹敏敬牧師(香港輔導及調解服務總監)

講員:梁錦華傳道(基督教恩霖堂(長沙灣堂)主任傳道)

講員:歐醒華牧師(基督教會活石堂(九龍堂)堂主任)

 

第五講 2008年9月15日 7:30pm –10:00pm (08CC05)

教會肢體關係傷害的饒恕

講員:羅錫為牧師(沙田第一城浸信會主任牧師)

領禱:陳歐陽桂芬女士(以勒基金總幹事)

 

 

工作坊 Workshops

 

 

下午工作坊 Afternoon Workshops:

日期 Date:13/9、15/9

時間Time:2:30pm – 5:30pm

地點 Venus:香港浸會大學大學會堂Academic Community Hall、鄭翼之講堂3 Y.C. Cheng Lecture Theatre (LT3) 、林護國際會議中心 Lam Woo International Conference Centre

報名費 Registration Fees:$80

 

《教會傷害的饒恕》(913_01) 

講員:曹敏敬牧師(香港輔導及調解服務總監)

為何受教會傷害?受了些什麼傷害?用個案及討論方式去了解及處理受創傷人士的困擾,引用饒恕作為治療創傷的良藥。

 

《職場上的饒恕》(913_02)

講員:葉大為博士(香港基督教輔導學院院長及臨床督導)

饒恕對很多人來說不是一件容易的事,涉及家庭成長與人際關係模式,也是一個屬靈上的功課。當與同事、上司或下屬出現磨擦的時候,如何作出洽當的處理,把傷害減至最低,藉著饒恕之道重建團隊合作關係?是人人都想知道和學習的道理。

 

《化解兩性誤解和傷害》(913_03) 

講員:陳寶安博士(輔導心理學家、香港輔導專業協會副會長)

本工作坊以個案分享及自我察覺 (self-awareness) 的活動形式,探討因兩性的謬思所帶來的傷痛及有關問題。內容包括: 正確認識自己及異性的需要; 尊重自已及異性的選墿; 學習化解的新方法等。

 

《走在管教與饒恕的鋼索上-基督徒父母的迷思》(913_04)

講員:許志超博士(香港大學心理學高級講師)

孩子的叛逆來自何方? 真的不可以原諒嗎? 透過個案討論理解原諒和管教是可以並行的

 

《饒恕與屬靈爭戰》(913_05)

講員:林以諾牧師 (Network J義務執行董事、阡陌社區浸信會主任牧師)

「不能饒恕」成為了一個給魔鬼攻擊我們的機會,導致我們的生命陷入綑綁、自責、苦毒之中,人生充滿了灰暗。

聖經說:「你們要饒恕人,就必蒙饒恕!」然而,怎樣能才能饒恕呢?

這個工作坊,將要幫助我們從在聖經裡尋找路徑,經驗中分享戰果,好讓我們得著從上帝而來的愛與能力,活出饒恕的生命。

 

《九型人格的傷害與饒恕》(913_06)

*參加者必須曾參加九型人格課程並認識自己屬什麼型號

講員:黃瑞君牧師(天梯使團總幹事)

受傷是人類自古以來無可避免的遭遇,苦澀與苦毒隨之吞噬人的身心靈,

饒恕是唯一的出路,從九型性格的角度來協助處理,又是一片真理的天地!

 

《和好福音與家庭禮儀》 (913_07)

*適合教會牧養工作,傳道人、領袖、組長參加

講員:歐醒華牧師(基督教會活石堂(九龍堂)堂主任)

曾否想過家庭禮儀能有助教會的牧養工作?如何透過不同的家庭禮儀來帶出復和的福音?一位牧者與你分享牧養家庭的實踐經驗與反思。

 

《As We Forgive Those Who Sin Against Us: Making Peace with Our Parents and Caregivers》(913_08) (不設中文翻譯)

Speakers:Dr. Erica Liu Wollin (Psy.D in Clinical Psychology)

This workshop will explore issues concerning brokenness between individuals and their parents or caregivers. Relational barriers may be due to past betrayal, abuse, neglect, mistreatment, rejection, or through death or separation. We will explore a healthy and Biblical definition of forgiveness, incorporating cultivation of desire to forgive and strategies to move towards forgiveness.

 

《婚外情的饒恕》 (915_09)

*此講座只限牧師或傳道人、專業輔導員參加

講員:霍玉蓮女士(婚姻及家庭治療師)

 

《走出家庭中的傷害II》 (915_10)

*參加者必須曾參加12/5走出家庭中的傷害I 或已收聽當日工作坊CD

講員:陳張慧嫈師母(德慧心靈輔導室負責人)

透過個案研討,讓參加者明白走出家庭傷害的歷程 (process),及面對家庭傷害過程中,可能經歷的情緒張力及心理動力。藉此能夠接受他人在過程中盛載自己,並學習以自己的經歷及信仰對受苦的看法來幫助他人走出家庭傷害。

 

《從身體舞動 接觸心靈的冰室》(915_11)

講員:劉正文先生(心靈舞蹈始創人)

透過動作、舞蹈進到個人的內心,把內在的感受透過舞動表達出來,一次深層的身體心靈互動,接觸心靈深處的冰室。

 

《由心靈剛硬造成的不能饒恕》(915_12)

講員:陳歐陽桂芬女士(以勒基金總幹事)

怎樣的心靈土壤才能孕育出饒恕的能力呢?

這種心靈土壤的內質是甚麼呢?

若以恨來作心靈土壤的元素,「不能饒恕」就站立起來了;

若以愛來作心靈土壤的元素,「不能饒恕」就要轉身而去。

 

《苦難中如何處理對神埋怨》(915_13)

講員:龔立人教授(香港中文大學崇基學院神學院副教授)

關係本身就存在埋怨與感謝。因此,人對神的埋怨就不需要被視為褻瀆,反而是關係中的正常。雖是如此,但埋怨的人生只會進一步將自己受害化,甚至將對方魔鬼化。本工作坊嘗試以參與神的苦難作為起點去反省苦難,並從中改變我們對苦難的視野,為埋怨找到合適的位置和渠道。

 

《深情相擁-化解婚姻關係的傷害》 (915_14)

講員:葛琳卡博士(臨床心理學家、拉法基金會總幹事)

如何能夠一生一世:恩愛夫婦的七個對話

 

《從聖經看心靈醫治 》 (915_15)

講員:廖炳堂博士 (建道神學院副教授、學生事務主任)

近年不少基督徒都有機會接觸到「內在醫治」和「釋放禱告」,本講座會從聖經正反兩面評析靈恩第三波領袖柯瑞福(Charles Kraft)對這些事工的理念、醫治過程和個案例子。本講座設有答問及經驗交流時間。

 

《Forgiveness and Grief, an Existential Perspective》 (915_16) (不設中文翻譯)

Speakers:Dr. Mark Yang (Psy.D. and Interim Director of Training, Psy.D. program of Alliant University) The importance of forgiveness in the context of grief and bereavement. Existential themes, such as the concept of existential guilt, acceptance of death, freedom and destiny will be discussed. The concept of cheap versus costly grace as presented by the theologian Dietrich Bonhoeffer will be presented.

 

2008溶化心靈冰室海報:

 

2008溶化心靈冰室單張

 

「溶化心靈冰室」08年9月感恩見證

「溶化心靈冰室」08年9月代禱事項

bottom of page